Administratie

GDPR? Gegevensbescherming? Je hoorde die begrippen misschien al wel ergens waaien. GDPR staat voor ‘General Data Protection Regulation’ en beschermt de gegevens van alle inwoners van de EU.

De GDPR (General Data Protection Regulation) is een nieuwe Europese wetgeving die van start ging op 25 mei 2018. De wetgeving wil de persoonsgegevens van alle EU-burgers beter beschermen en dat is een goede zaak. Om dit doel te kunnen bereiken, is de GDPR van toepassing op alle bedrijven, organisaties, vzw’s en feitelijke verenigingen. In het Nederlands spreken we van de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Aangezien wij als scoutsgroep een aantal gegevens van onze leden bewaren, heeft deze nieuwe regelgeving ook gevolgen voor ons. Allereerst kan je vanaf nu op deze website onze privacyverklaring terugvinden onder het gelijknamige tabblad. Hierin staat op welke manier wij gegevens verwerken.

Deze nieuwe wetgeving heeft echter het meeste impact op de manier waarop wij de gegevens van onze leden zullen verkrijgen. Vanaf nu zullen de inschrijvingen niet meer via papier gebeuren, maar online. Hiervoor bestaat een online tool die Scouts- en Gidsen Vlaanderen ontwikkeld heeft en die wij zelf al jaren gebruiken, namelijk de ‘groepsadministratie’. Wij verwerken al een aantal jaar gegevens hiermee, maar vanaf nu is het de bedoeling dat ouders hier zelf voor instaan. Hoe dit precies in zijn werk gaat, vind je onder het tabblad ‘Inloggen groepsadministratie’. Nieuwe leden kunnen terecht bij het tabblad ‘Nieuwe leden’. Leden die al eens op onze scouts hebben gezeten, maar willen herstarten, nemen best contact op met de groepsleiding.

Bij verdere vragen hierover kan je altijd Louis Haesevoets contacteren via mail (groepsleiding@scoutsassent.be) of telefonisch op het nummer +32 478 93 43 19.